L'arribada del krausisme a Espanya i la
seua materialització en el Instituto Libre de Enseñanza suposaren
una evolució gegant per a l'ensenyament al nostre país. Llibertat
de càtedra, coeducació, igualtat, alfabetització en el món
rural... són exemples de l'herència que deixà este moviment i que
cal posar en valor per a continuar la tasca que començaren.
La defensa d'una educació transformadora
ha de posar el focus en l'alumne i en una metodologia
d'ensenyament-aprenentatge perquè basar l'aprenentatge en la
memorització massiva de continguts és apostar per un model
fracassat i anacrònic que produeix frustració i ansietat en gran
part dels alumnes. Continuar amb este sistema és un error si el que
pretenem és que els alumnes aprenguen i siguen reflexius i potser és
ací on està la clau del problema. Potser hi ha sectors que
continuen interessats en un tipus d'educació buida, sense interés i
que fomente l'actitud submisa i passiva, en compte d'una educació
reflexiva i activa.
Si en el segle XXI hi ha encara
resistències a un canvi de metodologia, a pesar del consens al
voltant de mètodes més actius i participatius, quines serien les
dificultats que es trobaren aquells seguidors de les idees del
krausisme?
L'arribada del krausisme al nostre país es
produeix en un moment d'ebullició cultural i social. Este corrent
filosòfic és contemporani de les utopies marxista i anarquista i de
les avantguardes en el món de l'art. I precisament esta situació li
donà un gran impuls i una gran seguretat per a tirar endavant una
manera d'aprendre revolucionària.
No obstant això, forts moviments
reaccionaris tallaren les ales en 1936 a estes noves idees i quedaren
en l'oblit, deixant-nos, a pesar de tot, una herència que hui posem
en valor i intentem recuperar per al nostre país.
Yo no lo hubiera resumido mejor. I Like
ResponEliminaGràcies Pilar! És súper motivant tindre una companya com tu a classe :)
Elimina