L'inici de la pedagogia basada en els
estudis de Maria Montessori ofereixen un panorama esperançador, molt
més si tenim en compte la gran crisi econòmica i de valors que
patim. Davant d'esta situació sembla evident que necessitem un canvi
de societat i cal començar en l'origen, l'educació.
Si descobrim els inicis de Maria Montessori
comprovem que, a pesar de pertànyer a una família acomodada, estava
molt involucrada en la integració dels xiquets, sense importar la
seua classe social, el gènere, la salut mental...
Les seues experiències obriren un ventall
de possibilitats enormes en l'ensenyament, un camp on poder
experimentar amb noves metodologies i que estaven donant uns
resultats espectaculars.
No obstant això, podem dir que poc ha
canviat des d'aquell moment. La gran majoria de les escoles continuen
utilitzant metodologies i tecnologies anacròniques i a més, cada
any que passa ens acostumem a la misèria de l'educació pública:
els centres no sempre tenen recursos per a manteniment i molt menys
per a recursos didàctics més moderns (projectors, ordinadors,
audiovisuals...).
I ara més que mai, perquè necessitem
transformar la societat, cal lluitar per una educació de qualitat.
Però per damunt de tot una educació pública, perquè és l'única
capaç de garantir la igualtat. Una igualtat que Maria Montessori
defenia cada dia a l'Escola
Bambini, donant esperances a
xiquets que no haurien tingut
cap futur. Paradoxalment,
les experiències d'escoles Montessori són, en general, escases i
elitistes.
Les escoles Montessori actuals poden ser molt útils per a demostrar la qualitat, l'èxit dels resultats, per a experimentar... És a dir, estos centres han de ser la punta de llança d'un nou model educatiu. Un model que ha de passar necessàriament per l'educació pública perquè, mentre això no passe, el model Montessori continuarà perpetuant la divisió de classes i la competitivitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada